Krajský úřad Středočeského kraje odeslal vyjádření Ministerstvu životního prostředí v rámci projednávání výzvy města Čáslav k uhrazení škody za nesprávný úřední postup v případu výběru a doměření poplatků za ukládání odpadu na čáslavské skládce.
„Vyjádření jsme odeslali před stanovenou lhůtou. Po důkladném prověření postupů ve správních řízeních o doměření poplatků za ukládání odpadu v tomto velmi složitém případu mohu konstatovat, že pochybení na straně Krajského úřadu Středočeského kraje není,“ uvedl ředitel KÚSK Jan Louška.
Město Čáslav ve výzvě adresované ministerstvu požaduje úhradu škody vzniklé údajnou nečinností při doměřování poplatků za ukládání odpadů za roky 2016 a 2017 v případě AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o. v roli původce odpadu s tím, že krajský úřad měl rozhodnout do 30 resp. 60 dnů ode dne obdržení žádosti města Čáslav o doměření. Krajský úřad ovšem vedl v daném případu, jehož bylo AVE CZ součástí, stovky správních řízení a nečinný nebyl. Ostatně v rámci řízení před vydáním rozhodnutí nikdy nebyla Čáslaví nečinnost namítána a řešena.
Složitý případ se otevřel v roce 2019. Tehdy vedení města Čáslav přišlo s podezřením, že provozovatel skládky – společnost AVE CZ – nepředepisuje správně poplatky těm, kdo odpad na skládku vozí (původci odpadu). Jedním z těchto původců odpadu je pak i sama společnost AVE CZ. Tyto poplatky provozovatel skládky dle zákona odvádí jednak příslušné obci – tedy Čáslavi –, a v případě nebezpečných odpadů Státnímu fondu životního prostředí.
Společnost AVE CZ ovšem označila většinu odpadu jako konstrukční prvky skládky s tím, že tyto odpady jsou využívané, nikoliv odstraňované a tedy jsou od poplatků osvobozené. Proto poplatky za takto označený odpad nevybírala a neodváděla Čáslavi. Čáslav se proto obrátila na Ministerstvo životního prostředí, jak má postupovat vzhledem k tomu, že zákon o odpadech explicitně nepočítá s tím, že provozovatel skládky nebude poplatek předepisovat a vybírat. Ve dvou různých stanoviscích MŽP dospělo k tomu, že se má postupovat dle správního řádu a také částečně podle daňového řádu. Poplatek podle toho může doměřit krajský úřad, a to maximálně tři roky zpětně.
Čáslav se tak v říjnu, a především v listopadu 2019 obrátila na Krajský úřad s návrhy na doměření poplatků všem původcům odpadu za roky 2016, 2017 a 2018. Za každý rok šlo o zhruba 17 tisíc až 20 tisíc jednotlivých návozů odpadu a 200 až 230 původců odpadu. Tento návrh město Čáslav podalo pouze na základě průběžné evidence odpadů ukládaných na skládku. Jen v počátku případu tak spis čítal přes 1600 stran a bylo třeba zahájit stovky jednotlivých správních řízení.
Správní řád počítá s tím, že u bezvadných žádostí jedná úřad bezodkladně a stanovuje maximální formální lhůtu. V odůvodněných případech pak správní orgán musí s ohledem na to, aby bylo zajištěno právo na spravedlivý proces pro všechny účastníky řízení, postupovat kontinuálně a nesmí přitom dojít k nečinnosti, byť formální lhůty překročí.
Jelikož Čáslav neprovedla kontrolu placení poplatku, bylo třeba v každém jednotlivém řízení provést navíc minimálně 12 úkonů, s nimiž se účastníci řízení museli seznamovat a případně proti nim odvolávat. Zejména krajský úřad musel zjišťovat, za co jednotliví původci odpadu AVE CZ zaplatili.
Proto první rozhodnutí krajského úřadu padla ke konci ledna 2020 a byla nadále vydávána průběžně. V rozhodnutích krajský úřad stanovil, že původci mají doplatit poplatky, ačkoliv je nedostali od provozovatele skládky předepsané. V září 2020 pak v rámci odvolání ovšem Ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že původci jednali v dobré víře, protože není v jejich možnostech zjistit, jak provozovatel skládky „jejich“ odpad použije a zda je tedy skutečně od poplatků osvobozený. Krajský úřad tak v souladu s výkladem MŽP začal řízení s původci odpadu ukončovat buď právě z důvodu dobré víry, nebo že v rámci doby došlo k uplynutí promlčecí tříleté lhůty (ostatně již v době podání žádosti byly poplatky za téměř celý rok 2016 promlčeny).
MŽP agendu vyřizování odvolání, která podávali původci, sama společnost AVE CZ nebo město Čáslav, rozdělilo mezi několik svých územních pracovišť, kdy každé z nich vydalo odlišný výklad postupů. Tedy například, zda měl krajský úřad nejdříve požadovat doplnění kontroly poplatků, případně zda měl vůbec řízení zahajovat, či jakým způsobem měl ověřovat údaje uvedené v návrhu Čáslavi.
Jediný, na koho se výklad dobré víry nevztahoval, je společnost AVE CZ sama, která je provozovatelem skládky a zároveň jedním z původců odpadu. Té také za roky 2018 a 2019 ve dvou řízeních, která jsou nadále v běhu, krajský úřad doměřil poplatky. Konkrétně za rok 2018 jde o 128 milionů korun a za rok 2019 pak o 51,5 milionu korun. Jedná se o velice rozsáhlá řízení s desítkami tisíc jednotlivých návozů odpadů, které musel krajský úřad zkoumat.
V případě vyměřených poplatků za rok 2018 jde již o druhé rozhodnutí krajského úřadu. Prvně takto rozhodl již počátkem roku 2019. MŽP v rámci odvolání vrátilo toto řízení krajskému úřadu v září 2020 k novému projednání. Krajský úřad v reakci na to dožadoval dokumenty po účastnících řízení a následně pak rozhodl znovu o doměření poplatků, a to v říjnu 2021. Aktuálně v tomto řízení běží odvolací řízení.
Rozhodnutí za rok 2019 pak bylo poprvé vydáno v prosinci 2021 a rovněž nyní běží odvolací řízení.
zdroj: www.kr-stredocesky.cz